top of page

כנסיית הקבר הקדוש בירושלים

Updated: Nov 7, 2020


כנסיית הקבר הקדוש, בירושלים. אחד המקומות הקדושים לנצרות בעולם. לכן, הייתה הכנסייה שאותה מנסים לחקות, במקומות כה רבים בעולם. זוהי הכנסייה הבסיסית, המקורית. בימים כתיקונם הכנסייה בירושלים מלאה באלפי תיירים ועולי-רגל הבאים להשתטח על קברו הריק של ישוע. זוהי כיפת הרוטונדה והאדיקולה - מבנה הקבר המכיל את המקום בו נקבר ישוע מנצרת וממנו, ע"פ הברית החדשה, קם לתחייה. הנוצרים האורתודוקסים מכנים אותה כנסיית התחייה. כך היא נראית בימי הפנדמיה של הקורונה.

בכל פעם אני נדהם כי ישנם ישראלים שאינם יודעים דבר על הכנסייה הזו שניסו לחקותה במקומות כה רבים בעולם. רבים אינם יודעים היכן היא וחלק מאלו המגיעים אליה, אינם יודעים את משמעותה. נתחיל אפוא, בכמה מילים ותמונות של כנסיית הקבר עצמה.


אתרים בתוך כנסיית הקבר


מבנה הכנסייה

התמונות לפי הסדר (שמאל לימין, מלמעלה למטה) 1. הכנסייה ברובע הנוצרי. 2. רחבת הכניסה לכנסייה, נטושה כיום בימי הקורונה. 3. האולם המרכזי, הקתוליקון. 4. כיפת האולם עם ישוע פנטוקרטור (המולך בכל)


סלע גבעת גולגולתא

כיום, סלע גולגותא נמצא בתוך כנסיית הקבר בירושלים ומוסתר למעשה כמעט לחלוטין על ידי מבנה קפלה דו-קומתית, המסייעת לקהל המאמינים להגיע בהמוניו לגעת בראש הסלע ולהשחיל יד לחלל בתוך האבן בו ניצב, כביכול הצלב. זה נועד להגן על הסלע מפני צליינים המבקשים לשבור ממנו אבנים לקחת הביתה למזכרת, כפי שנעשה בעבר...

1. גבעת גולגותא, מקום הצליבה ע"פ המסורת - קצה הסלע בו ננעץ הצלב. 2. צליינים מתכופפים לחוש במקום הצלב באבן.


אבן המשיחה

אבן המשיחה, המקום בו הניחו את גופתו של ישוע, שהורד מהצלב. צלייניות משתטחות במקום הנחת הגופה של ישוע, שם משחו אותו בשמנים לפי דיני הטהרה היהודיים. זהו אינו הקבר ונמצא בכניסה לכנסייה.


הקבר הקדוש

1.מבנה הקבר בתוך הרוטונדה, נעול בשל המגפה. (צילום: עמי מיטב). 2. הרוטונדה ומבנה הקבר עם ההמון הממלא אותו בימים כתיקונם. 3. הכיפה הגדולה של הרוטונדה.


כנסיית הקבר ניצבת מעל המקום בו נצלב ונקבר ישוע הנוצרי. ישוע היה מנהיג רוחני ומטיף דתי יהודי מארץ הגליל. הרומאים שפטו אותו למוות בצליבה והוא הובל בתהלוכה, נושא צלבו על כתפיו, מארמון המושל הרומי עד מחצבה שעמדה אז מחוץ לחומות העיר.

'ישוע נושא את צלבו', טינטורטו 1567 'הצליבה' אנדריאה מנטניה 1457


ישוע נצלב על אבן בולטת במחצבה (הגולגולת, גולגולתא בארמית) ומת על הצלב. היה זה יום שישי, לכן נקבר באופן זמני בקבר שנחצב במחצבה, בשל כניסת השבת. ביום ראשון כשנפתח הקבר, היה ריק. על פי הברית החדשה, ישוע קם לתחייה, שכן היו כאלה שראו אותו אחר כך. ארבעים יום אחרי צליבתו, עלה השמיימה חי, מהר הזיתים. כך על פי הברית החדשה.

שחזור אפשרי של מקום הצליבה, מחוץ לחומת העיר, שנעשה ע"פ מחקרים אחרונים בשיתוף נשיונל ג'יאוגפיק.


הכנסייה הוקמה כשלוש מאות שנה אחרי הצליבה, בשנת 328 לספירה, כביכול על שרידי אותה מחצבה, בה נצלב ונקבר ישוע, שבינתיים כבר נכללה בחומות העיר. על המקום קמה כנסיה אדירה, עוצמתית ומרגשת, המשמשת מרכז פולחני, מושא לכיסופים ועילה למלחמות כבר אלף ושבע מאות שנה.

את הכנסייה הקימה הקיסרית הלנה הקדושה, לה ייחדנו פרק. הכנסייה כבר אז התאפיינה בכיפת-ענק מעל אולם מרכזי ועגול ('רוטונדה'), המחפה על מבנה הקבר, שהוא מן מקדשון בלב הכנסייה הנקרא ה'אדיקולה'.


פני הכנסייה לאורך הדורות

לפניכם כאן מצגת מצוינת של "נשיונל גיאוגרפיק" על ההתפתחות ההיסטורית של כנסיית הקבר, על סמך מחקרים וחפירות שנערכו בכנסייה לאחרונה, בה ניתן לראות את שלביה השונים.


כנסיות רבות מחקות את כנסיית הקבר באירופה. רובן נבנו בתקופה הצלבנית, כאשר עולי רגל ביקרו בירושלים ושחזרו את אתריה, אולם היו ערים שכבר משחר הנצרות במאה החמישית ניסו לשחזר את ירושלים. בשל כך, דווקא בכנסיות רחוקות אלהנותרו אלמנטים מסוימים שנהרסו, שונו או הועלמו בירושלים בתקופות מאוחרות יותר: בשריפות, הרס, בשל רעידות אדמה או הריסה פוליטית של אובייקטים בתוך כנסיית הקבר. ידוע, למשל, על פי עדויות היסטוריות, כי קברי מלכי ירושלים הצלבנית היו מפוזרים בכל אולם הכניסה לכנסיה, עם מצבות מפוארות של פסליהם. הם הועלמו על ידי היוונים האורתודוקסים אחרי השריפה הגדולה של 1808, בתואנה שנהרסו. יש שמועות כי הם שמורים עדיין באחד המרתפים העלומים של הכנסייה... לעומת זאת, רמז לקיומם נמצא בכנסיית טמפל בלונדון Temple Church, London!


לסיור בערים בעולם המחקות את ירושלים וכנסיית הקבר: ירושלים בכל מקום


כנסיית טמפל בלונדון


מקווה שנהניתם מהמסע הזה. בואו והצטרפו אליי לסיור במקום האמיתי. מרחק שעה נסיעה מהבית לרובנו.

122 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page